Kardiovaskularne bolesti čest su zdravstveni problem današnjice. Rano otkrivanje i pravilna dijagnoza iznimno su važni za učinkovito liječenje i smanjenje rizika od ozbiljnih komplikacija. Jedna od vrlo važnih i često primjenjivanih dijagnostičkih metoda u suvremenoj medicini je Doppler arterija i vena.

U novom blogu detaljno smo objasnili što je Doppler arterija i vena, kada je potrebno raditi ovu pretragu, kao i zašto je toliko važna u dijagnostici kardiovaskularnih bolesti.

Kardiovaskularne bolesti - što su i koga najčešće pogađaju?

Kardiovaskularne bolesti su bolesti koje zahvaćaju srce i krvne žile. To uključuje bolesti kao što su:

●    Bolest koronarnih arterija: sužavanje ili začepljenje koronarnih arterija koje krvlju opskrbljuju srce.

●    Moždani udar: Oštećenje mozga uzrokovano smanjenim protokom krvi ili krvarenjem u mozgu.

●    Periferna arterijska bolest: sužavanje ili začepljenje arterija koje opskrbljuju noge i druge periferne dijelove tijela.

●    Zatajenje srca: Nemogućnost srca da učinkovito pumpa krv kroz tijelo.

●    Aneurizma: Abnormalno povećanje dijela krvne žile.

Kardiovaskularne bolesti jedan su od vodećih uzroka smrti u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj. Prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, kardiovaskularne bolesti odgovorne su za 39,1% svih smrtnih slučajeva u zemlji u 2022. godini. Ove bolesti najčešće pogađaju stariju populaciju, no čimbenici rizika poput pušenja, nezdrave prehrane, tjelesne neaktivnosti i stresa mogu pridonijeti njihovom razvoju u bilo kojoj dobi.

Što je Doppler arterija i vena?

Doppler arterija i vena je neinvazivna ultrazvučna metoda kojom se procjenjuje protok krvi kroz arterije i vene. Korištenje ultrazvučne tehnologije pomoću zvučnih valova omogućuje vizualizaciju krvnih žila i mjerenje brzine protoka krvi.

Ova metoda omogućuje liječnicima da identificiraju suženja, začepljenja ili druge abnormalnosti u krvnim žilama.

Color Doppler UZV donjih ekstremiteta

Kada je potrebno raditi Doppler arterija i vena?

Postoji nekoliko situacija i medicinskih stanja kada je Doppler arterija i vena neophodan, a neki od njih su sljedeći

●    Sumnja na perifernu arterijsku bolest: ako pacijent ima simptome kao što su bolovi u nogama pri hodu, hladna stopala ili rane koje teško zacjeljuju.

●    Sumnja na vensku insuficijenciju ili trombozu: ako pacijent ima otekline, bolove ili crvenilo u nogama, što može ukazivati​​na probleme s venama.

●    Procjena rizika od moždanog udara: Doppler karotidne arterije koristi se za procjenu rizika od moždanog udara u bolesnika s čimbenicima rizika kao što su visoki krvni tlak, dijabetes ili obiteljska povijest moždanog udara.

●    Kontrola nakon vaskularnih intervencija: Nakon operacija ili zahvata na krvnim žilama Dopplerom se prati stanje krvnih žila i procjenjuje uspješnost intervencije.

●    Simptomi koji ukazuju na kardiovaskularne probleme: Ako pacijent ima simptome kao što su bol u prsima, vrtoglavica ili nesvjestica, Doppler može pomoći u otkrivanju kardiovaskularnih problema.

Koje su sve vrste Doppler ultrazvuka arterija i vena postoje?

Postoji nekoliko različitih vrsta Doppler ultrazvuka koji se koriste u različite dijagnostičke svrhe:

●    Color Doppler: Ova metoda koristi boju za vizualizaciju protoka krvi kroz krvne žile, što olakšava prepoznavanje područja s abnormalnostima u protoku.

●    Spektralni Doppler: Ova metoda mjeri brzinu protoka krvi i prikazuje je u obliku grafikona, što omogućuje detaljnu analizu protoka krvi kroz arterije i vene.

●    Power Doppler: Ova metoda je osjetljivija na niske brzine protoka krvi i koristi se za vizualizaciju malih krvnih žila i procjenu protoka u područjima smanjenog protoka krvi.

●    Duplex Doppler: Kombinacija standardnog ultrazvuka i Doppler ultrazvuka, koja omogućuje istodobnu vizualizaciju strukture krvnih žila i mjerenje protoka krvi.

Color Doppler krvnih žila vrata vrlo je važan u otkrivanju potencijalnih suženja, te smanjenju rizika od moždanog udara.

Doppler arterija i vena ključna je metoda u dijagnostici kardiovaskularnih bolesti iz nekoliko razloga:

Neinvazivnost: Doppler ultrazvuk je neinvazivna metoda koja ne zahtijeva kirurške intervencije niti upotrebu kontrastnih sredstava, što je čini sigurnom i bezbolnom za pacijente.

Preciznost: Doppler arterija i vena omogućuje točno mjerenje protoka krvi i otkrivanje suženja, začepljenja ili drugih abnormalnosti u krvnim žilama.

Rano otkrivanje: Omogućuje rano otkrivanje kardiovaskularnih problema, što je ključno za pravodobno liječenje i smanjenje rizika od ozbiljnih komplikacija poput srčanog i moždanog udara.

Praćenje stanja: Dopplerom se može pratiti stanje krvnih žila tijekom vremena, što omogućuje liječnicima da procijene učinkovitost liječenja i po potrebi prilagode terapiju.

Široka primjena: Može se koristiti za dijagnosticiranje raznih kardiovaskularnih stanja, uključujući perifernu arterijsku bolest, vensku insuficijenciju i rizik od moždanog udara.

Doppler arterija i vena važna je metoda u dijagnostici i praćenju kardiovaskularnih bolesti. Njegova neinvazivnost, preciznost i široka primjena dodatne su prednosti.

Bilo da imate simptome koji ukazuju na kardiovaskularne probleme ili želite provjeriti svoje zdravlje, Doppler ultrazvuk može pružiti vrijedne informacije koje će vam pomoći u očuvanju zdravlja.

Svoj termin u Poliklinici Ivković možete zakazati putem maila info@poliklinika-ivkovic.hr, telefona +385 91 6127 349  ili ispunjavanjem online obrasca.

Dječja ortopedija: Česti problemi s kralježnicom kod djece